Παθολογικό Ιατρείο

Για επείγοντα ιατρικά περιστατικά καλέστε το 166

© 2017 by Dr. Dimitrios K. Matthaiou, MD, MBA, PhD

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

Κατευθυντήριες οδηγίες για τον εμβολιασμό κατά της ιλαράς στα πλαίσια της πρόσφατης επιδημίας

October 12, 2017

Επιλεγμένες δημοσιεύσεις

Έχω αυξημένη δύσπνοια, πολλά φλέγματα και είμαι ΧΑΠίτης. Μήπως κάνω λοιμώδη παρόξυνση της ΧΑΠ; Χρήσιμες πληροφορίες με απλά λόγια

• Έχετε ακούσει μόνο για την ΧΑΠ ως διάγνωση. Τι είναι η λοιμώδης παρόξυνση;

• Πως μπορείτε να καταλάβετε έγκαιρα και έγκυρα πότε το παθαίνετε;

• Γιατί η αντιβίωση μπορεί να σας είναι άχρηστη;

Ξεκινώντας από τα βασικά, ως λοιμώδης παρόξυνση της χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας (ΧΑΠ) είναι η επιδείνωση του ασθενούς με αυτή την πάθηση πέρα από τη συνηθισμένη κατάσταση, που απαιτεί αλλαγή στην θεραπευτική αγωγή και οφείλεται σε ιούς ή μικρόβια. Οι μισές περίπου περιπτώσεις οφείλονται σε μικρόβια, ενώ οι άλλες μισές σε ιούς. Μάλιστα, στο 10-20% των περιπτώσεων μπορεί να προκληθούν από περισσότερα του ενός παθογόνα ταυτόχρονα.

Τρία είναι τα κύρια συμπτώματα που θα βοηθήσουν στην έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση της λοιμώδους παρόξυνσης της ΧΑΠ:

1. Ο όγκος των πτυέλων (φλέγματα)

2. Η σύσταση των φλεγμάτων (πυώδη – πράσινα)

3. Η αύξηση της δύσπνοιας

Η αύξηση μόνο των πτυέλων χωρίς τη διαπύησή τους, όταν είναι δηλαδή διαυγή ή κίτρινα και όχι πράσινα, υποδηλώνει συνήθως ιογενή αιτιολογία. Τα μικρόβια, και όχι οι ιοί, αποτελούν το αίτιο της παρόξυνσης όταν υπάρχουν τουλάχιστο τα δύο από τα τρία παραπάνω συμπτώματα, δηλαδή η αύξηση της δύσπνοιας, η αύξηση του όγκου των πτυέλων και η εμφάνιση ή η επίταση της πυώδους (πράσινης) χροιάς τους. Η εμφάνιση, βέβαια, έστω και ενός από τα συμπτώματα αυτά κάνει επιτακτική την ανάγκη ιατρικής εκτίμησης.

Η αντιβίωση ενδείκνυται ΜΟΝΟ όταν το αίτιο της παρόξυνσης είναι μικροβιακό και ΟΧΙ όταν είναι ιογενές. Η συνήθης διάρκεια της αντιμικροβιακής αγωγής είναι 5-7 ημέρες (εκτός της αζιθρομυκίνης που χορηγείται μόνο για 3 μέρες). Η επιλογή του κατάλληλου αντιβιοτικού εξαρτάται από διάφορους παράγοντες και θα πρέπει να χορηγείται μόνο με ιατρική συνταγή. Η αχρείαστη λήψη αντιβιοτικών μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη αντοχής των μικροβίων που έχουν ήδη αποικίσει τον οργανισμό κάνοντας την αντιμετώπιση ενός μελλοντι